Lucka 24 🎅🏼 Explosivt träningspass! 🏆 TÄVLING 🏆 - Sverige Springer
Julkalendern 2021

Lucka 24 🎅🏼 Explosivt träningspass! 🏆 TÄVLING 🏆

Fredag och bakom årets sista lucka, nummer 24 hitter vi ett explosivt träningspass! 🎅🏼💪🏻

Emma Sandberg går igenom 5 övningar som har lite mer fokus på explosivitet. Det här passet behöver ingen utrustning så du kan göra det både hemma, ute eller som Emma, i gymmet!

Explosivt träningspass:

  1. Squat gung x 30 s
  2. Plankan, med ut och in hopp x 10 repetitioner
  3. Hög planka med benspark x 10 repetitioner / ben
  4. Raka benspark x 10 repetitioner
  5. Knäböj med utfall bakåt  x 10 repetitioner / ben

Emma kör 3 varv av det här passet, Lycka till! 💪🏻

🏆🎅🏼 STOR JUL TÄVLING!🎅🏼 🏆 Var med och tävla om 1 årskortSTC, + en väska + grymma träningsprylar!

Tävlingen sker på vår Instagram:

➡️ @sverigespringer ⬅️ och pågår i 24h.

Presenteras i samarbete med

STC

STC Sorgenfri Malmö

Du hittar STC Sorgenfri Malmö på adressen: Industrigatan 10F, Malmö

Visste du att!..

STC har förvärvat Puls & Träning. Deras 94 gym blir nu en del av STC och tillsammans blir dem en av landets största friskvårdskedjor med över 200 träningsanläggningar. Genom förvärvet av Puls & Träning får STC 94 nya klubbar varav 72 är placerade i Stockholmsregionen.

Hitta din närmaste STC klubb här.

Läs mer om STC’s utbud här.

Instruktör: Emma Sandberg

1. SQUAT GUNG

Första övningen är en variant på knäböj. Ställ dig ungefär höft brett isär med fötterna. Känn att du hittar aktivering i bålen och gå ned i ca 90 grader knäböj. Härifrån ”gungar” du upp och ned samtidigt som du aktiverar sätet. Placera händerna framför dig i ungefär brösthöjd.

Kör 30 s!

2. PLANKAN MED UT OCH IN HOPP

Övning nummer två är en variant på plankan. Placera dig i en hög planka, det vill säga med raka armar precis under axlarna. Spänn både mage och rumpa så du känner att du kan hålla en neutral och stabil position. Härifrån hoppar du in med fötterna under dig och tillbaka ut till start position. Upprepa rörelsen och håll spänningen i bål och rumpa.

Kör 10 repetitioner! 

3. HÖG PLANKA MED BENSPARK

Tredje övningen är även den en variant på plankan. Placera dig i en hög planka, alltså på raka armar och rumpan lite uppåt. Händerna placerar du precis under axlarna. Härifrån går du in med knät mot hakan och sedan sparkar du upp det så högt upp bakåt du kan. Kom ihåg att bibehålla en stabil position och håll spänningen i både bål och rumpa!

Kör 10 repetitioner / ben!

  

4. RAKA BENSPARK

Den fjärde övningen är fokus på bål, samtidigt som höftböjarna får jobba en del också. Placera dig på rygg med armarna i marken längst med sidan. Upp med raka ben ovanför marken och sparka dem upp och ned i en liten rörelse, samtidigt som du håller bålen spänd och aktiverad hela tiden. Vill du göra övningen lite tuffare så tar du bort armarna från marken, på det sättet måste du även ha en stabil bål för att hålla balansen. Kom ihåg att svanken hela tiden ska ha kontakt med marken!

Kör 10 repetitioner! 

5. KNÄBÖJ MED UTFALL BAKÅT

Den femte och sista övningen är återigen en variant på knäböj, men du kommer att lägga in ett utfall bakåt. Gå ned i en knäböj och sedan ut i ett utfallssteg bakåt. Gå tillbaka till knäböj position och gör ett utfall med andra benet.

Kör 10 repetitioner / ben! 

5 övningar som har lite mer fokus på explosivitet. Emma kör 10 repetitioner / övning och hon kör 3 varv!

Kör 3 varv

LYCKA TILL!

Glöm inte att vara med och tävla i dagens tävling. Tävlingen sker på vårt Instagramkonto: @sverigespringer

🎄 #sverigespringersjulkalender 🎁

Missa inte att följa oss på Instagram @sverigespringer för mer träning & inspiration.

 

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!