Lucka 22🎄Tufft core pass🏆 TÄVLING 🏆 - Sverige Springer
Julkalendern 2021

Lucka 22🎄Tufft core pass🏆 TÄVLING 🏆

Onsdag och bakom lucka nummer 22 hittar vi ett tufft core pass med 5 övningar!

Tashan visar 5 övningar där det är fullt fokus på din core. Både styrka men även stabilitet och kontroll. Varje övning gör du under 30s!

Core Workout:

  1. Plankan x 30s
  2. Sido plankan x 30s / sida
  3. Plankan + ”Squat Thrust” x 30s
  4. Fällkniven x 30s
  5. ” Ab crunches” x 30s

3 varv och 30s arbete på varje övning. Lycka till! 💪🏻

🏆 TÄVLING! 🏆 Var med och tävla om ett 6 månaderskort på STC, en väska och grymma träningsprylar!

Tävlingen sker på vår Instagram:

➡️ @sverigespringer ⬅️ och pågår i 24h.

Presenteras i samarbete med

STC

STC Hägersten Västberga

Du hittar STC Hägersten Västberga på adressen: Västbergavägen 4, Hägersten.

Visste du att!..

STC har förvärvat Puls & Träning. Deras 94 gym blir nu en del av STC och tillsammans blir dem en av landets största friskvårdskedjor med över 200 träningsanläggningar. Genom förvärvet av Puls & Träning får STC 94 nya klubbar varav 72 är placerade i Stockholmsregionen.

Hitta din närmaste STC klubb här.

Läs mer om STC’s utbud här.

Instruktör: Tashan Francis-Adeyinka

1. PLANKAN

Ställ di i plankposition. Det vill säga, armbågarna under axlarna och stå på tårna med fötterna. Spänn mage och rumpa ordentligt för att inte svanka eller falla ned med höft. Tänk dig att du ska vara så rak i ryggen som möjligt och undvik att komma för högt upp med rumpan. Håll plankpositionen i 30 s. 

2. SIDOPLANKAN

Övning nummer 2 är sidoplankan. Ställ dig på sidan med armbågen placerad under axeln och fötterna parallella med varandra. Spänn mage och rumpa och stå statiskt i denna position utan att tappa ned höften i marken. Vill du öka progressionen i den här övningen, så lyfter du ditt översta ben upp och ned under tiden du står i sidoplankan. Stå i 30s på varje sida.

I bilden ovan ser du tydligt hur Tashan gör övningen svårare genom att lyfta sitt ben upp och ned. Detta utmanar balasen och stabilitet lite mer!

3. PLANKAN + SQUAT THRUST

Tredje övningen är en variant på plankan, fast nu kommer det att läggas in några fler moment. 1. Startpositionen är vanliga plankan i 5 s. Viktigt att spänna både rumpa och mage för att hålla en neutral position i ryggen. 2. Gå upp till era armhävningsposition. 3. Hoppa kontrollerat in med knäna under dig och sedan tillbaka ut i din armhävningsposition. 4. Gå sedan tillbaka ned i plankan och håll 5 s för att sedan upprepa övningen. Gör detta i 30 s!

4. FÄLLKNIVEN

Fällkniven är den fjärde övningen i den här core cirkeln. Här jobbar vi med hela magmuskulaturen och viktigt är att pressa ned svanken i marken. Börja på rygg med armar sträckta rak bakåt och benen raka i luften. Svanken pressas ned i marken. Sedan så fäller du upp överkroppen samtidigt som du möter med benen. Gå sedan kontrollerat ned till start positionen och upprepa rörelsen. Gör fällkniven i 30 s.

5. AB CRUNCHES

Den femte och sista övningen är sp kallade ” Ab Crunches”. Sitt på rumpan och ha händerna i som stöd bredvid dig. Sitt med benen rakt ut framför dig i luften för att sedan med böjda in föra knäna in mot magen. För att öka progressionen i övningen tar du bort händerna som stöd och du får nu jobba mer med balans och koordination. Kör övningen i 30s! 

Kör varje övning i 30 sekunder och sedan 3 varv. Detta core pass är tufft och det kommer garanteras att bränna ordentligt i magens muskler!

Kör 3 varv

LYCKA TILL!

 

🎄 #sverigespringersjulkalender 🎁

Missa inte att följa oss på Instagram @sverigespringer för mer träning & inspiration.

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.