Lucka 17 🎄 Rörlighet för hela kroppen! - Sverige Springer
Julkalendern 2021

Lucka 17 🎄 Rörlighet för hela kroppen!

🎄17 december och bakom dagens lucka går Bianca igenom 5 övningar för att öka rörligheten i hela kroppen. Dessa övningar är perfekt att ha i din morgonrutin, innan ditt träningspass eller egentligen när som helst.

PASSET:

  1. Sidoförflyttning x 10 repetitioner / ben
  2. Uppvrid med arm x 10 repetitioner / sida
  3. Höftböjar stretch x 10 repetitioner / ben
  4. ”Barnets position” x 10 repetitioner
  5. ”Cat and Cow” x 10 repetitioner

Testa att göra dessa övningar innan ditt nästa träningspass och se hur det känns. Om du har möjlighet, lägg till 5 minuter i din morgonrutin och gör de här 5 övningar för en ökad rörlighet och minskad stelhet i kroppen och musklerna, LYCKA TILL!

I texten nedan kan du läsa mer om de olika övningarna ⬇️🧘🏼‍♀️!

RÖRLIGHETS ÖVNINGAR FÖR HELA KROPPEN

1.SIDO FÖRFLYTTNING

Den här övningen är grym för dig som vill jobba med stretch för insida lår samt höften. Här jobbar du samtidigt med rörlighet i fotled och höftled. Sträck ut ena benet samtidigt om du sitter med ena benet böjt som i huksittande. På det utsträckta benet ska du ha hälen i marken och tårna ska peka rakt upp mot himlen. Det benet du sitter på försöker du ha hälen i marken, är det svårt går du upp på tårna.  Sitt och gunga lite och känn en skön stretch i insida lår samt höften innan du växlar över till andra sidan. Gör så många repetitioner som är skönt för dig, här är ett förslag: ⬇️

Kör 10 repetitioner / ben!

2. UPPVRID MED ARM

Vi fortsätter med en mycket bra rörlighetsövning för hela kroppen. Ställ dig som i ett djupt utfall med bakre benets knä upp i luften. Har du höger ben fram sätter du i vänster hand bredvid främre foten. Nu tar du höger hand och vrider den upp i luften samtidigt som du följer med handen med blicken. Nu stretchar du både höft, sätet och bröstrygg. Stå kvar här och sjunk ner i rörelsen. Sedan byter du ben och arm och gör samma sak på andra sidan. Gör så många repetitioner du känner att du behöver, här är ett förslag: ⬇️

Kör 10 repetitioner / sida!

3. HÖFTBÖJAR STRETCH

Tredje övningen är grym för dig som känner dig stel och stram i framsida lår samt höften. Stå kvar i ett djupt utfall. Sätt ned bakre knät i marken. Har du vänster fot fram, placerar du höger hand bredvid ner i marken. Greppa sedan bakre foten med din vänster hand och dra foten mot dig. Sjunk ned i stretchen och känn en skön stretch i framsida lår och höft. Känn efter hur många repetitioner du behöver göra, här är ett förslag : ⬇️

Kör 10 repetitioner / ben!

 

4. BARNETS POSITION

Barnets position är väldigt vanlig i yogan. Den här övningen fokuserar mycket på stretch i ryggen men man kommer även åt bröstmuskulaturen en del. Sätt dig ned på knäna och gå ner bakåt med armarna rakt framför dig, så du känner en skön stretch över ryggen och över bröstet. Slappna av och sjunk djupare ned i positionen. Gå sedan fram så du hamnar på raka armar och luta dig försiktigt bakåt.  Håll den positionen några sekunder och gå sedan tillbaka till start positionen. Upprepa rörelsen så många gånger du känner att du behöver, här är ett förslag: ⬇️

Kör 10 repetitioner! 

 

5. CAT AND COW

Även ”Cat and Cow” är en mycket vanlig övning inom yogan. Här värmer vi upp ryggen, skulderbladen och även delar av nacken. Ställ dig på alla fyra med händerna rakt under axlarna. Svanka så mycket du kan samtidigt som du tittar upp mot taket. Efter några sekunder i den här positionen, kutar du upp ryggen så mycket du kan och upprepar den här rörelsen. Gör så många gånger du behöver, här är ett förslag: ⬇️

Kör 10 repetitioner 

Ett rörlighetspass för hela kroppen med 5 olika övningar. Testa innan ditt nästa träningspass!

LYCKA TILL!

🎄 #sverigespringersjulkalender 🎁

Missa inte att följa oss på Instagram @sverigespringer för mer träning & inspiration!

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.