Lucka 16 🎄 Prehab- och rehab baksida lår 🏆 TÄVLING 🏆 - Sverige Springer
Julkalendern 2021

Lucka 16 🎄 Prehab- och rehab baksida lår 🏆 TÄVLING 🏆

I den sextonde luckan är det tema PREHAB & REHAB.

Martina från STC Malmö visar fyra bra övningar för baksida lår som både stärker upp och förbygger skador.

PASSET:

  1. Draken x 5 repetitioner / ben
  2. Upp- och nergång på hälarna x 10 repetitioner
  3. Dynamisk stretch x 5 repetitioner / sida
  4. Höftlyft med utsträck x 10 repetitioner / ben

1-3 varv. Lycka till! 💪🏻

🏆 TÄVLING! 🏆 Vinn ett månadskort och en påse med roliga träningsprylar ifrån STC!

Tävlingen sker på vår Instagram

➡️ @sverigespringer ⬅️ och pågår i ett 24h.

Presenteras i samarbete med

STC

STC Malmö Sorgenfri

Du hittar STC Malmö Sorgenfri på adressen: Industrigatan 10F21252 MALMÖ.

Visste du att!..

STC har förvärvat Puls & Träning. Deras 94 gym blir nu en del av STC och tillsammans blir dem en av landets största friskvårdskedjor med över 200 träningsanläggningar. Genom förvärvet av Puls & Träning får STC 94 nya klubbar varav 72 är placerade i Stockholmsregionen.

Hitta din närmaste STC klubb här.

Läs mer om STC’s utbud här.

Instruktör: Martina Smrekar

1.

Draken. (Kör med eller utan vikt.) Stå axelbrett och för ett ben rakt bak samtidigt som du fäller dig fram med överkroppen. Det benet som du står på ska försöka vara så rakt som möjligt, men kan till en början vara lätt böjt. Benet som är i luften ska vara rakt jämt med överkroppen. Viktigt! Kolla i en spegel och … 1. Se till att foten som är i luften ska vara flexad och peka med tårna rakt neråt mot marken. 2. Höften ska och också vara rak som i startpositionen. Den ena höften ska exempelvis inte ”öppnas upp” åt ena hållet när du lyfter upp ett ben.

Kör 5 repetitioner / ben!

2.

Upp och nedgång på hälarna. Lägg dig ner på rygg och gå upp i ett höftlyft. Fortsätt pressa upp höften så mycket som möjligt under hela övningen. Gå sedan upp och ner hälarna. Ta små steg i taget och gå så långt ut till raka ben som du klarar av.

Kör 5 repetitioner. 1 repetion = 1 gång upp och ner.

3.

Dynamisk stretch. Ligg kvar på rygg med benen utsträckta. Ta upp ett ben med hjälp av armar och press mot bröstet och magen, låt det andra benet vila kvar längs marken. För ännu mer stretch! När du tagit upp ena benet mot magen och bröstet. Placera händerna vid knävecket och håll i medan du sträcker ut benet lätt rakt upp i luften.

Kör 5 repetitioner / ben!

4.

Ligg kvar på marken. Gå upp i ett höftlyft som i övning 2. Pressa upp höften så mycket som möjligt under hela övningen. Sträck ut ett ben i taget. Växla sida till sida.

Kör 5 repetitioner / ben! 

Kör 1-3 varv

LYCKA TILL!

 

🎄 #sverigespringersjulkalender 🎁

Missa inte att följa oss på Instagram @sverigespringer för mer träning & inspiration.

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.