Träna mage med en kompis - Sverige Springer
Kompis med gymmet

Träna mage med en kompis

Ett brännande magpass att köra med en vän på gymmet!

Idag visar Linnea och Bianca ett grymt kompispass för att träna magen tillsammans. Passet består av 5 magövningar där de använder sig av en medicinboll, det här kommer garanterat att brännas!

TRÄNINGSPASSET:

  1. Plankan med passning.
  2. Situps med överlämning.
  3. Rygg mot rygg med överlämning.
  4. Sido kast på rumpa.
  5. ”Utmaning”, överlämning med benen.

Kör förslagsvis 10 repetitioner på varje övning / respektive sida. 3 varv. Lycka till!

REDSKAP: 

  • Medicinboll

 

Presenteras i samarbete med

ÖVNINGARNA

1.

Den första övningen i dagens pass är en variant på plankan. Plankan är en superbra övning där du tränar på bålkontroll samtidigt som du jobbar mycket med de inre små magmusklerna. Ställ er med någon meter mittemot varandra i plankposition. Härifrån ska ni passa bollen till varandra, byt arm efter varje passning. I denna övning är det viktigt att spänna både rumpa och mage för att kunna bibehålla en så neutral position som möjligt. Kör 10 st passningar / arm!

2.

Övning nummer två kommer att vara vanliga situps, fast vi kommer att lägga till en överlämning till varandra. Börja med att sätta er mittemot varandra och kroka fast era fötter. Den ena av er har medicinbollen. Båda går ned i backen för att sedan gå upp i en situp och lämnar över bollen till den andra. Upprepa rörelsen. Om ni vill ha lite mer av en utmaning så krokar ni ej fast era fötter i varandra, utan ni har dem ”fria” på marken. Kör 10 st överlämningar vardera! 

3.

I den tredje övningen kommer ni att jobba mycket med magens sidomuskler, samt i en rotations rörelse. Sätt er på rumpa med ryggarna mot varandra och ha era ben raka. Från den här positionen ska ni med raka armar lämna över medicinbollen till varandra. Gör först klart åt det ena hållet för att sedan byta håll. Kör 10 repetitioner åt båda hållen.

4.

Övning nummer fyra kommer även den att ha fokus på sidomagen. I alla rotationsövningar så är magens sidomuskler ofta påkopplade, precis som i denna övning. Ni kommer att sätta er på rumpan med någon meters mellanrum. Börja med att ha fötterna i marken, känner ni att det är för enkelt så lyfter i upp fötterna en bit ovanför marken. Härifrån ska den ena av er nudda bollen i marken vid sidan, för att sedan kasta över bollen till kompisen. Upprepa samma rörelse och kasta tillbaka bollen. Kör klart ena sidan innan ni sedan byter och kastar från andra sidan. Kör 10 repetitioner åt båda hållen! 

5.

Dagens femte och sista övning är lite utav en utmaning. I den här övningen kommer de inre magmusklerna få jobba, och i det är fullt fokus på att pressa ned svanken i marken! Placera er på rygg mittemot varandra med benen i 90 graders vinkel i luften. Den ena av er börjar att hålla i bollen med båda fötterna. Härifrån ska personen med bollen lämna över den på sin kompis ben som är i 90 grader. Sedan släpper personen som tagit emot bollen ned den på marken för att plocka upp den med fötterna och upprepar samma sak. Börja med en lättare boll för att komma in i rörelsen, när det känns kontrollerat och bra kan ni testa att gå upp något kilo på medicinboll. Kör 10 överlämningar var! 

Börja med en lite lättare medicinboll det första varvet för att sedan öka vikten de sista varven.

LYCKA TILL!

Gym: STC Hötorget

Gymmet hittar du här  ➡️ Kungsgatan 47C, 111 56 Stockholm ⬅️

Tillsammans med STC training club släpper vi ett nytt träningspass varje vardag i februari månad!

Vi vill hjälpa dig att bli mer bekväm på gymmet och förhoppningsvis lära dig mer om vad som finns och går att göra med olika redskap & maskiner på gymmet.

STC training club har just nu öppnat upp flertal nya gym runt om i Stockholm och det finns totalt 165 klubbar runt om i hela Sverige. Hitta din närmaste klubb HÄR.

@sverigespringer

@stctrainingclub

#kompismedgymmet

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.