4 övningar som hjälper ditt löparknä - Sverige Springer
Skador

4 övningar som hjälper ditt löparknä

Har du smärta på utsidan av knät? Lider du av ett så kallat löparknä?

I många fall kan ett löparknä bero på överbelastning, men också ibland av stelhet i musklerna runt omkring. De stora musklerna vid sätet och utsida lår kan ha en tendens att dra i en sena som kallas IT-bandet (ITB) eller iliotibial-bandet. (Du kan själv känna på utsidan av låret att IT-bandet känns som en jättespänd muskel.)

Draget i denna sena kan göra att du upplever smärta vid utsidan av knät. Det är just det som kallas för löparknä eller långdistansknä.

I denna video får du se fyra stycken stretchövningar som kan hjälpa ditt löparknä.

 

Publicerat av

Bianca Salming

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.