5 stretchövningar innan och efter löppass - Sverige Springer
Skador

5 stretchövningar innan och efter löppass

Bianca visar sina 5 bästa stretchövningar att göra både innan och efter ditt löppass.

Att stretcha är bra för dig som vill öka din rörlighet, men också bra att göra innan din träning för att undvika skador.

Gör du stretchövningar innan ett löppass är det bättre att göra dem dynamiskt (i rörelse). Medan du efter ett löppass eller träningspass kan göra mer statisk stretch (stå stilla i en position).

Läs mer om dynamisk och statisk stretch nedan. ⬇️

Rörlighet & Stretch

Dynamisk stretch

Dynamisk stretch är så som Bianca visar övningarna i videon. Det är när du gör en stretch-övning i rörelse. Dynamisk stretch kan även kallas rörlighetsövningar och passar bäst att göra som en del i din uppvärmning eller när du förbereder dig inför ett träningspass.

Statisk stretch

Statisk stretch är när du står i en och samma position hela tiden utan rörelse. Exempelvis om du vill ändra och göra Biancas övningar statiskt så stannar du i ytterläget i varje övning (där det stretchar) och håller i den positionen i 15-60 sekunder. Statisk stretch passar bäst att göra efter din träningspass.

Vill du satsa på att utveckla din rörlighet är det bra att kombinera dessa två vid olika tillfällen. Ska du välja en så är statisk stretch den som hjälper dig mest att bli vigare eller mer rörlig.

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.