2 övningar för dig som har ont i hälsenan - Sverige Springer
Skador

2 övningar för dig som har ont i hälsenan

Hälseneproblem är något som är välkänt hos löpare & människor som precis börjat träna eller gjort övningar som exempelvis involverar mycket hopp.

Naprapaten Maja Armandt visar här 2 övningar som kan hjälpa dig att bli av med dina smärtor i hälsenan.

 

 

Vanliga orsaker till smärta i hälsenan

Den vanligaste orsaken till smärta i hälsenan är överbelastning. Du har helt enkelt utsatt senan för mycket! Det är vanligt att det uppkommer vid för mycket löpning eller hopp. Även äldre personer kan uppleva smärtor när de exempelvis gått för mycket.

Undvik skador i hälsenan

För att förebygga & undvika skador i hälsenan är det viktigt att trappa upp din träning långsamt oavsett vilken form. Var extra varsam när det kommer till löpning och hopp. Du kan även jobba med pre– och rehab övningar i förebyggande syfte. De flesta övningar som du göra som rehab (som i videon ovan) funkar lika bra som prehab-övningar för att undvika skador.

Behandling av hälseneinflammation

De flesta hälseneproblemen blir man av med genom att vila och undvika sådan träning som gör ont.

Göra rehab-övningar.

Du kan även ta hjälp av en sjukgymnast, hälsenespecialist eller naprapat.

I värsta fall kan du behöva operera hälsenan.

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.