Vanilla overnight oats - Sverige Springer
Kost

Vanilla overnight oats

En god frukost att längta till dagen efter eller ett perfekt mellanmål mitt på dagen! 🫐

Overnight oats med chiafrön och kvarg är både ett mättande och proteinrikt mellanmål. En portion utan jordnötssmör innehåller cirka 350 kcal och 20g protein. Lägg till valfritt nötsmör för extra energi och smak! Det går också bra att toppa med honung om du önskar en lite sötare smak.

RECEPT: 🥣 2 portioner

  • 2,5 dl havregryn
  • 2 msk chiafrön 
  • 4 dl mandel mjölk 
  • 2 msk vanilj kvarg 

Valfri topping:

  • Kanel
  • Jordnötssmör
  • Kokos flingor
  • Valnötter
  • Färska bär
  • Honung

Se hur du gör nedan.. ⬇️

Såhär gör du

1. Mixa havregryn, chiafrön, mandelmjölk och vanilj kvarg i en bunke.

2. Häll upp i 2 skålar eller matlådor som går att stänga (om du vill kunna ta med ditt mellanmål). Ställ in dem i kylen och låt stå under natten eller några timmar under dagen. Redan efter en timme kommer ”gröten” ha stelnat lite.

3. Toppa sedan din gröt med valfri topping. Exempelvis. 1 msk vanilj kvarg, kanel, valnötter,  blåbär och hallon. Du kan även lägga till valfritt nötsmör och lite honung.

Servera och njut!

 

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!