12 minuter löpstyrka som kommer göra skillnad - Sverige Springer
Styrka

12 minuter löpstyrka som kommer göra skillnad

Alla löpare har nytta av att komplettera löpningen med styrketräning. En starkare kropp kommer kunna generera mer kraft på samma energiåtgång, löpsteget kommer med andra ord bli mer effektivt. Dessutom förebygger styrketräning skador och ju mer du kan löpa utan att vara skadad, desto bättre kommer du att bli.

Publicerat av

Andreas Odén

Styrketräning med kettlebells för löpare

Övningar
Svingar
Armhävningar
Utfall
Stående rodd
Suitcase walk

Hur?
Kör övningarna som cirkelträning, 20 sekunder på varje övning, vila 10 sekunder medan du byter. Kör 5 varv.

Varför?
Svingarna tränar framförallt upp baksida lår och säte, muskler som driver dig framåt i löpningen. Utfall stärker framsida lår och suitcase walk är en perfekt övning för stabilitet i bålen. Armhävningar och stående rodd är bra övningar för att även ha en stark och balanserad överkropp som gör att du orkar ha bra hållning under löpningen.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]