Daniel om effekterna av en runstreak - Sverige Springer
Runstreak

Daniel om effekterna av en runstreak

Hej på er!

Jag vill börja med att tacka alla som redan bestämt sig för att anta utmaningen, och jag är överväldigad över den positivism som hittills genomsyrat vår kampanj Sverige Springer Runstreak. Det är nämligen precis det jag anser att runstreak ska vara – glatt och positivt!

Publicerat av

Daniel Karlsson

Hela min grundinställning och min träningsfilosofi går ut på att du ska hitta hjälten inom dig själv. Hjälten som tror på dig när ingen annan tror på dig. Hjälten som skjuter sönder negativa tankar med en positivt laddad laserpistol. Hjälten som får dig att må bättre både fysiskt och psykiskt, som får dig att växa som människa. Den absolut starkaste drivkraften i min filosofi är stolthet. När jag pratar om stolthet menar jag inte en axelryckning i kombination med ”Jo, det där gjorde jag ju bra … ” utan jag menar att du ska sprudla av stolthet till den grad att du känner dig sprickfärdig. Det handlar inte om någon specifik distans, tempo eller prestation. Det handlar om att utgå från din verklighet för att lära känna dig själv som den hjälte du faktiskt är.

När jag utvecklade min träningsfilosofi, som jag kallar för träningstrolleri, gick jag från att leva ett osunt liv till att bli förälskad i rörelse på ett sätt jag aldrig trodde var möjligt. Löpning hade alltid varit det absolut värsta jag visste men jag lyckades att totalt vända den uppfattningen till den nivå att jag alltså idag springer varje dag. Under maj månad kommer jag att berätta mycket mer om hur den resan gick till och vad mitt träningstrolleri går ut på, men nu är det dags att besvara frågan varför en runstreak är så bra.

Den positiva effekten med att springa varje dag

Det snabba svaret är att runstreak är fantastiskt eftersom det är roligt, skänker livsviktig rörelse och skapar kontinuitet. Om det är någonting jag har lärt mig under alla år som professionell trollkarl så är det att vår hjärna hela tiden vill följa ett mönster och att hjärnan är väldigt lätt att lura. Om man är stillasittande är det svårt att bryta det mönstret och vår hjärna har tyvärr en fantastisk förmåga att demonisera träning och rörelse. Exakt vad det handlar om och olika sätt att bryta den trenden kommer jag att komma in på senare, men konceptet runstreak är kort och gott en bra metod för att få in livsviktig rörelse i ditt liv.

När du bestämmer dig för att springa varje dag är inte längre frågan OM du ska ut och springa, utan snarare NÄR du ska ut. Redan där har du vunnit massor! Att du dessutom inte behöver springa 5 eller 10 km är också en bra sak om du skulle känna dig hängig och trött. Det räcker med 1,6 km och jag kan garantera dig att hur hängig du än är så kommer du aldrig att ångra att du fick lite frisk luft, puls och egentid. För den som springer en eller två gånger i veckan finns ofta en press att verkligen utnyttja passen och prestera mycket och effektivt. Den pressen upplever många att de slipper när de vet att de faktiskt springer varje dag. Det finns alltid en morgondag att prestera.
Runstreak passar alla eftersom man utgår från sin egen förmåga och sina egna förutsättningar. Om du känner att du bara klarar av att springa 1,6 km så håll dig till det, och jag kan garantera att du kommer att utvecklas. Om du är en mer erfaren löpare kanske du oftare sticker iväg på sträckor uppåt 4-10 km och använder dina vilodagar till lugna 1,6 km. Känn efter vad som funkar för dig!

Eftersom hjärnan vill följa ett mönster gör det också att det blir svårare att hoppa över en dag, eftersom du då inte bara hoppar över en träningsdag utan även bryter något mycket större – hela din runstreak. Det skapas en vilja att lägga till ytterligare en dag på din runstreak och snart blir det en rolig vana. Ett tips är att skaffa en väggkalender och sätta en bock för varje dag du har sprungit. Hjärnan är duktig på att tänka negativa tankar, men när man tittar på en väggkalender full med bockar så är det svårt att inte fyllas av den stolthet du faktiskt förtjänar att känna.

Gemenskapen i runstreak

Det finns också en fantastisk gemenskap runstreakare emellan som många blir glatt förvånade av. Det spelar ingen roll om du är på dag ett eller dag tusen, du är alltid välkommen och alla kommer att heja på dig. Den gemenskapen går exempelvis att finna i Facebookgruppen Runstreak Sverige som Pace on Earth har skapat. Där samlas alla runstreakare och där finns precis alla typer av människor. Det finns unga och gamla, långa, korta, smala, tjocka i en enda härlig gemenskap där vi inte tävlar mot varandra, inte läxar upp varandra utan hjälper varandra framåt.
Inför Sverige Springer Runstreak har Pace on Earth även skapat Facebookgruppen Vi hänger på Sverige Springer Runstreak som specifikt är ämnad för er som antar utmaningen att springa under hela maj.

Jag är övertygad om att du också kommer att märka av andra fördelar med din runstreak, såsom att du återhämtar dig snabbare, håller dig mer skadefri och utvecklar din teknik – men det är något jag kommer att skriva betydligt mer om längre fram.

Så, ta fram hjälten inom dig och haka på när Sverige springer runstreak! Heja dig!

Må väl och lycka till/ Daniel Karlsson

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.