Vägen mot Vasaloppet - del 4 - Sverige Springer
Vägen mot Vasaloppet

Vägen mot Vasaloppet – del 4

Äntligen så har det blivit dax för det fjärde avsnittet av miniserien ”Vägen mot Vasaloppet 2022”. Vi kommer allt närmre start och i dagens avsnitt ska vi få se hur Anitha och Andreas klarar sig utan Anna. De har fått tydliga instruktioner om dagens pass, nu ska vi se hur bra de sköter sig ute i spåret. Häng med på resan mot Vasaloppet 2022 här på hemsidan och även på AXAs hemsida som du hittar här!

På instagram kommer ni även kunna följa med på äventyret, så kom ihåg att följa @sverigespringer , @axasportsclub och @axasverige

Presenteras i samarbete med

VÄGEN MOT VASALOPPET 2022, del 3 !

I den fjärde delen av ”Vägen mot Vasaloppet 2022” kommer vi att få se Anitha och Andreas kämpa på ute i längdspåret utan Anna som coach. Självklart är det fortfarande Anna som håller i tyglarna, men i dagens avsnitt är hon inte på plats fysiskt. Hon har istället skickat en liten hälsning med instruktioner för dagens pass till sina två adepter. Hur ska det gå för Anitha och Andreas utan Anna i spåret idag?

Anitha och Andreas möts upp i konstsnöspåret i Täby för att tillsammans köra igenom passet de fått av coach Anna. Anna beskriver dagens pass som kort och effektivt, perfekt att riva av i spåret. Har du inte tillgång till fina snöspår att köra i, så funkar en stakningsmaskin lika bra. För Anitha och Andreas är snö inget problem, så de kommer att kriga på i längdsåren. Såhär ser Annas pass ut:

 

ANNAS INTERVALL PASS:

Uppvärmning: 

Övningarna:

  1. Smirredrag. Stå till med benen och låt skidorna glida. Jobba enbart med armarna i en diagonal rörelse. Kör 30-60 s!
  2. Enarmsstakning. Staka 5-10 tag / arm och byt sedan. Kör 30-60s!
  3. Maxstakning / spurt 10 stavtag. Kör 30-60 s!m

Så håller ni på såhär i 5-10 min totalt!

 

Huvudpasset: 

Dagens pass är intervaller. 5 minuter med 30 sekunders arbete. Dessa 30 s ska vara hårt och jobbigt, ta i ordentligt. Sedan 30 sekunders vila, upprepa detta fem gånger. Efter fem gånger så är det dax för en seriepaus på 2 min. Sedan upprepar ni samma sak en gång till. Det vill säga 30 sekunder jobb, 30 sekunder vila x 5. Sedan är ni klara!

 

Det här med ”Smirredrag” verkade det som att både Anitha och Andreas hade lite svårt att förstå till en början. Tillslut när fick de till det och stakade på ordentligt med armarna så flöt det på mycket fint. Smirredrag är alltså en uppvärmningsövning där du enbart jobbar med armarna i en diagonal stakningsrörelse.

Sedan var det dax för enarmsstakning. Det är precis som det låter, du ska staka dig fram med endast en arm, även den här övningen är en bra uppvärmningsövning enligt coach Anna. Anitha tyckte inte att det var det lättaste och kände att hennes enarmsstakning har förbättringspotential. Heja heja!

Den tredje övningen i uppvärmningen var  maxstakning/spurt. Alltså ta i allt du kan och staka i 10 stavtag. Perfekt för att öva på sin spurt teknik lite.

Sedan var det dax för själva intervallpasset där Anitha tog tid på Andreas, och vise versa. Andreas kom upp i ordentligt med fart och enligt Anitha ser tekniken mycket fin ut. Ingen Anna på plats fysiskt för att coacha dessa fantastiska längdåkare, men det gick bra ändå. Att åka med en kompis och träna tillsammans gör det mycket roligare berättar Andreas. Oavsett vilken nivå man är på i sin skidåkning så är det alltid kul med sällskap, så man kan pusha och heja på varandra säger han.

Enligt Anitha så är det mycket tekniskt som man behöver tänka på i längdåkningen, det är inte bara ge sig ut och köra. Det var hennes första gång som hon körde intervaller med längdskidor, och det är något hon ska göra mer av berättar hon.

Detta är ett pass som både ger flås, styrka och koordination. Helt enkelt ett perfekt pass för att bana in nya rörelsemönster och stärka musklerna. På med längdskidorna och testa Annas intervallpass med längdskidor.

Det är inte många veckor kvar nu till starten av Vasaloppet 2022. Både Anitha och Andreas kämpar på och laddar upp inför start. Nästa avsnitt blir ifrån öppet spår och det ska bli superspännande att se hur det ska gå för speciellt Andreas och Anitha, såklart även för Anna.

 

Följ med på äventyret när OS-guldmedaljören Anna Jönsson Haag tar sig ann uppgiften att coacha Anitha och Andreas inför Vasaloppet 2022. Anitha och Andreas kommer att köra för AXA Sports Club och Anna ska ge dem båda de bästa tipsen inför den här utmaningen. Under vintern kommer vi att släppa fem avsnitt som är fullproppade med tips, träning och kost inför vinterns skidsäsong. Håll utkik här på hemsidan samt även på AXAs hemsida som du hittar HÄR!

Avsnitten kommer du även att kunna ta del av på Instagram, så följ Sverige Springer och AXA där också!

@sverigespringer

@axasportsclub

@axasverige

#axasportsclub

#axasverige

#vasaloppet

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.