Vägen mot Vasaloppet - del 3 - Sverige Springer
Vägen mot Vasaloppet

Vägen mot Vasaloppet – del 3

Det har blivit dax för den tredje delen av serien ”Vägen mot Vasaloppet 2022” . I dagens avsnitt kommer Anna fortsätta coacha Anitha och Andreas i längdspåret. Fokuset kommer att vara tajming, koordination och avslappnad åkning. Självklart kommer vi även få följa med trion in i köket för ännu ett mycket gott recept! Häng med på resan mot Vasaloppet 2022 här på hemsidan och även på AXAs hemsida som du hittar här!

På instagram kommer ni även kunna följa med på äventyret, så kom ihåg att följa @sverigespringer , @axasportsclub och @axasverige

Presenteras i samarbete med

VÄGEN MOT VASALOPPET 2022, del 3 !

I del tre av miniserien ”Vägen mot Vasaloppet 2022” fortsätter coach Anna att hjälpa Anitha och Andreas i längdspåret. Under tidigare avsnitt har det fått tips och teknikgenomgång i hur de ska tänka kring stakning, samt hur de smidigast tar sig runt i längdspåret. I dagens avsnitt kommer Anna försöka lära de båda hur de ska tänka för att få ihop koordinationen mellan armar och skidor. Detta samtidigt som de ska få kraften och farten framåt i spåret. Vi kommer såklart även att få hänga med de tre vännerna in i köket för en mycket god variant på gröt!

Att tävla med gröt i magen är något Anna berättar är ett måste för henne. Hon berättar även att hon i dag har svårt att se sig själv gå en dag utan att ha startat med en tallrik gröt på morgonen, även om det bara är en ”vanlig” dag. Därför har trion samlats i köket för att ta del av ett mycket gott recept som Anna brukar göra. Hon förklarar att gröt är en mycket bra grund att ha i magen innan det är dax för ett tufft pass eller tävling. Så är man inte van vid att äta gröt är ett bra tips att försöka lära sig att göra det, då det är en mycket bra bas att ha i magen innan ett Vasalopp, berättar coach Anna. Enligt Anna så är hennes bästa tips för en god gröt toppingen, och det är även toppingen som bidrar till en mer mättnads känsla i magen. I det här receptet så använder de sig bland annat av granola, nötsmör, banan och färska bär som topping.

Det hemliga tipset till att få en krämig gröt är att blötlägga havregrynen och låta dem stå över natten, berättar Anna. Det är då man får den här tjocka och lena gröten. Hon använder sig vanligtvis av havre, kokos eller mandelmjölk, men även vatten fungerar lika bra. Nedan kan du ta del av receptet till denna supergröt!

DEN GYLLENE GRÖTEN: 

Ingredienser:

Gör såhär:

  1. Blanda Ikaffe med havregryn och kryddorna och låt stå över natten.
  2. Blanda i lite vatten och honung vid uppkokning för att få önskad konsistens. Koka upp gröten på medelhög värme under omrörning.
  3. Servera sedan med önskad topping. Anna och gänget använde sig av:  Mandelsmör, banan, hallon, blåbär och en krämig yoghurt samt granola.

Mandelsmör: Rosta mandlar i ugnen och mixa ihop med havssalt, FÄRDIGT!

Granola: Rosta tex valfri musli med äppeljuice, kokosfett och kanel i ca 15 – 20 min, FÄRDIGT!

Efter en bra grötfrukost ger sig skidgänget ut i spåret för att fortsätta slipa på tekniken. Dagens pass kommer att ha fokus på stakning med frånskjut. Det är en blandning av diagonal stakning och frånskjut. Det vill säga, händer fram, ben bak! Anna förklarar att det handlar om att hitta tajmingen, när du tar fram armarna för att staka, ska benen gå bak samtidigt som du skjuter ifrån. Målet är att komma in i rätt rytm för att kunna köra med vartannat ben, och sedan glida på bål fötterna emellanåt. Coach Anna menar på att längdskidåkning handlar mycket om att hitta träffarna och få flytet i åkningen. Har du en för spänd kropp under åkningen kommer du missa alla träffar vilket resulterar i att du missar spännet helt, berättar Anna. Enligt coach Anna så kommer nyckeln för både Anitha och Andreas vara att hitta den där avslappnade rörelsen i axlarna för att få till hela ”stämmet” i åkningen.

Följ med på äventyret när OS-guldmedaljören Anna Jönsson Haag tar sig ann uppgiften att coacha Anitha och Andreas inför Vasaloppet 2022. Anitha och Andreas kommer att köra för AXA Sports Club och Anna ska ge dem båda de bästa tipsen inför den här utmaningen. Under vintern kommer vi att släppa fem avsnitt som är fullproppade med tips, träning och kost inför vinterns skidsäsong. Håll utkik här på hemsidan samt även på AXAs hemsida som du hittar HÄR!

Avsnitten kommer du även att kunna ta del av på Instagram, så följ Sverige Springer och AXA där också!

@sverigespringer

@axasportsclub

@axasverige

#axasportsclub

#axasverige

#vasaloppet

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.