Veckans challenge med maxtest och mental träning - Sverige Springer
Träning

Veckans challenge med maxtest och mental träning

Bianca Salming är på träningsläger i Montenegro men det hindrar henne inte från att utmana er i ”Veckans challenge”. Den här veckan blir det bland annat maxtest, burpees och stretching. Lycka till!

Publicerat av

Bianca Salming

Zdravo! (Hej på Serbiska)

Jag befinner mig just nu som sagt i Montenegro, på träningsläger! Och oj vad härligt det är… Tror det här nästan kan vara femte eller sjätte gången jag är här nu. Min tränare kommer härifrån så därför är det alltid smidigt för oss åka hit på lite ”kortare” läger.

Han kan språket, har bra kontakter med träningsarena och hotell. Och jag älskar det! Inte bara för att det är smidigt och skönt utan för att det nu nästan känns som hemma. Plus! Så tycker jag att det är så kul att försöka lära mig språket. Tränar ju med två andra montenegriner hemma i Sverige så då blir det ju mycket serbiska där med. Lika bra att lära sig nu helt enkelt. 🙂

Annars så är träningen skitrolig och kroppen är med mig än så länge! Man är alltid lite smått nervös när man precis varit lite småskadad. Allt man vill är att bara kunna träna till 100%, så jag hoppas att det håller i sig helt enkelt 😉 Dumt att oroa sig i onödan kanske?

Till denna ”Veckans challenge” tänker jag att ni ska få köra lite liknande träning som jag gör här borta. Vi kör tuffa träningspass med burpees, squats och något som vi också gör ungefär en gång i månaden är att ”maxa” i olika övningar. Vilket är jättebra att göra någon gång ibland så man har koll på sin utveckling. Det är också ett bra sätt att göra på för att ta reda på vilken nivå man ska lägga sina intervaller på till exempel. Hur snabbt du ska springa, hur tungt du ska köra dina repetitioner i bänkpress och så vidare.

Du kan ta i princip vilken övning som helst och bara maxa i den. Men här nedan kommer några förslag på hur du kan lägga upp dina tester. Kom ihåg att skriva upp resultaten så kan du köra samma igen om några veckor och jämföra! Låter väl bra? NU KÖR VI 🙂

Förslag på tester

– Springa 3 km så snabbt du kan.
– Spring 1000m, 800m, 600m, 400m. Med en minuts vila. Anteckna totaltiden inklusive vilan.
– Ta någon styrkeövning, tex bänkpress, frivändning eller squat och kör en 1a så tungt du kan. Om en tung ”etta” känns obehaglig så gör så tungt du kan med 5 repetitioner.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]gespringer.se