Massiv träningsvecka och Kungsholmen runt - Sverige Springer
Träning

Massiv träningsvecka och Kungsholmen runt

Manne Forssberg har gått in i sin mastigaste träningsveckan på länge som dessutom kommer att krönas av 10 kilometer på Kungsholmen Runt på lördag. Här är veckans träning för Manne.

Publicerat av

Manne Forssberg
Som vanligt har jag tänkt ut träningen i min egen sjuka hjärna och kan därför inte rekommendera den till någon. Den är komponerad efter plockgodisprincipen. Jag vill hitta en tilltalande mix. Salt, surt, sött, skönt, ont, långt, kort, fort och långsamt.
MÅNDAG:
Sista riktigt långa långpasset inför Stockholm Maraton. 41 km. Jag kommer lägga ut en fyllig rapport om det passet med både text och video inom kort. Håll ögonen öppna. Det enda jag kan avslöja är att jag överlevde.
TISDAG:
Löpvila.
Styrkevändning + press, smalbänk och sidolyft med hantlar på gymmet. Superkort pass. 35 minuter.
Transportcykling 10 + 10 km.
ONSDAG:
Lätt gympass. Lätta marklyft, lätta frontböj, bencurls, mage (fällkniven).
8 km lugn löpning på grus.
TORSDAG:
Snabbt på bana. 1000 meter (all out, helst snabbare än 3.34 som är mitt pers från i oktober) – 400 meter – 200 meter. 2 minuters gåvila. Sedan 2 x 1000 i planerad milfart, 4,15. Sammanlagt 10 km löpning med upp- och nedjogg.
FREDAG:
Förmodligen helvila. Möjligen 3 kilometer lugn löpning. Bastu och kallbad.
LÖRDAG:
Kungsholmen runt. Försöka öppna i 4.15-fart och hålla i så länge som möjligt. Snabbaste jag har gjort på träning är 11 km i 4.21-fart. Det gav en miltid på 43.36. På lördag skulle det vara roligt att komma under 43 minuter.
SÖNDAG:
Förmodligen ett lätt gympass. Mark, raka mark, skivstångsrodd och vadhävningar.
SAMMANLAGT UNDER VECKAN:
69 kilometer. Det var längesedan jag sprang så mycket under en vecka.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]