12 tips för att börja och fortsätta träna - Sverige Springer
Träning

12 tips för att börja och fortsätta träna

Hur gör man träning till en självklar del av livet? Här är facit!

Publicerat av

Manne Forssberg

En av de mest oväntade sakerna med mitt liv är att jag i vuxen ålder började träna. Jag har i hela mitt liv varit fullkomligt ointresserad av sport och fysisk aktivitet. Jag blev alltid sist vald på skolidrotten.

I högstadiet trodde klasskompisarna att min ansats var ironisk när jag sprang mitt allra fortaste till längdhoppningsgropen.

Mina frukostar bestod av kaffe och cigaretter. Jag bar min dåliga hållning som ett adelsmärke. Jag brann för att upprätthålla dikotomin mellan kropp och knopp. Jag var predestinerad att bli en anemisk ostkrok.

Jag började träna när jag var 27 år och varje pass var en pina. Träningen var som ett undantagstillstånd. Nu är träningen själva livet. Det är mitt största intresse och lika naturligt för mig som att dricka kaffe, men mycket roligare.

Många frågar mig hur man gör för att börja och fortsätta träna.

 

Här är mina bästa tips:

 

1. Ta det lugnt i början. Som nybörjare behöver man inte särskilt mycket träning för att utvecklas. En nybörjare kan fördubbla sitt personbästa i marklyft på en månad eller springa en halvmil tio minuter snabbare. Dessutom är det stor risk att man tröttnar om man går ut för hårt. Tre pass i veckan räcker. Den kinesiske tyngdlyftaren Sun Haibo gjorde som 24-åring ett ryck på 201 kilo. Tio år senare lyckades han, 34 år gammal, slå sitt gamla personbästa med ett kilo. Han har blivit ett hekto bättre per år i ryck. Du som är nybörjare kommer öka lika mycket per pass som Sun Haibo gör per decennium. Det är en enorm lyx.

2. Växla mellan promenad och löpning om du vill börja springa och är ovan. Varannan minut gång och varannan minut jogg i tio minuter. Öka med två minuter per pass.

3. Var snäll mot dig själv. Man måste inte ha blodsmak i munnen efter ett träningspass. När jag är totalt omotiverad brukar jag säga till mig själv att jag får springa långsamt och kort, även om jag har ett hårt pass i träningsschemat. Ibland får jag feeling och springer hårt ändå, ibland inte. Oavsett så är det bättre att springa en liten tur än att ställa in passet helt.

4. Skriv upp allt. Träning handlar om utveckling. Att besegra sig själv. Jag tar ungefär tre gånger så mycket i marklyft nu som när jag började träna. Jag springer nästan en minut snabbare per minut än vad jag gjorde för ett år sedan, med samma ansträngning. Det är en oerhörd kick. Skriv ner varje löppass, varje lyft och varje personbästa. Då blir det lättare att motivera sig. Det finns alltid något litet obskyrt rekord som ligger inom räckhåll.

5. Belöna dig själv. Som tränande människa har man rätt att köpa hur mycket skor, yogamattor, styrkelyftsbälten, splitshorts och vätskeryggsäckar man vill.

6. Pröva olika träningsformer. Var nyfiken. Pröva allt. Hitta din grej. Just nu håller jag mest på med löpning, men håller även på med tyngdlyftning och styrkelyft. Ibland har jag flirtat med strongman, crossfit och yoga. I framtiden siktar jag på att att börja med gymnastik och klättring. Ju mer man gör desto mer vill man göra.

7. Tänk som en träningsmänniska. Efter något år som tränande började träningen bli en naturlig del av mitt liv. Det innebär att om jag ska åka till typ Kalix kollar jag upp vilka gym, löparbanor eller motionsspår som finns där. När jag planerar min vecka finns träningspassen med. Jag har alltid med mig träningsväska.

8. Kombinera träning med familjeliv. Hitta gym som erbjuder barnpassning eller låter barnen vara med, spring med barnvagn, låt barnen vara cykelharar när du springer eller träna med barnen i backe eller på bana.

9. Tänk långsiktigt. Att träna stenhårt två månader för att nå en viss form ger väldigt lite. Men om man gnuggar på länge kan man nå väldigt långt. Och slippa skada sig. Mitt mål är att jag ska klara maratondistansen samt vinna SM i styrkelyft i min vikt- och åldersklass när jag fyller 70 år. Jag har 34 år på mig att slipa på formen.

10. Ta din rättmätiga plats. Fria vikter-rummen, klätterväggarna och löparbanorna är till för alla. Nybörjare har exakt lika stor rätt till utrustningen som gamla erfarna rävar. Det är en större bedrift att för första gången ta ett hett efterlängtat personbästa på 50 kilo i marklyft än att göra en enkel trea på 200 kilo i samma övning. Det är coolare att för första gången i livet lyckas springa 5000 meter sammanhängande än att slentrianspringa distansen på 19 minuter.

11. Sök upp specialister. Gå med i en löparklubb. Ta rygg på veteraner. Om du är intresserad av styrkelyft och tyngdlyftning – gör inte som jag och vänta fem år innan du vågar uppsöka en klubb. När jag första gången besökte en kraftsportsklubb togs jag emot med öppna armar. Jag upplevde gemenskap och kamratanda. Folk med 50 års erfarenhet tog mig under sina vingar och gav värdefulla tips helt gratis. Det passades, filmades och peppades. Och det spelade absolut ingen som helst roll hur mycket vikt jag hade på skivstången. Ansträngningen var det enda som räknades. Jag antar att samma sak gäller andra sporter: Sök upp en friidrottsklubb om du vill kasta diskus – nöj dig inte med att stå och kasta stenar på stranden.

12. Träning kan skänka lycka och välmående, men den kan också vara det som får bägaren att rinna över och förgifta hela tillvaron. För en fullständigt sönderstressad person är det sundare att ligga i soffan och göra absolut ingenting alls än att börja träna tre gånger i veckan ovanpå allt annat. Vissa överentusiastiska träningsprofiler hävdar att det alltid går att skrapa ihop lite tid till träning. Det kanske är sant, men till vilket pris? Träna inte mer än vad som funkar för dig. Gör ordentligt med plats för träningen om det går och glöm inte att vila är minst lika viktigt.

 

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]