Våga vila - Sverige Springer
Löpning

Våga vila

Jag har precis avklarat min andra hårda vecka, av tre.

Förra veckan gjordes fysiologiska tester, som var vidriga och resultatmässigt lite jobbiga att bearbeta mentalt. Med andra ord, jag fick ett resultat och en utgångspunkt som förklarar en hel del men också ett resultat som skapat en viss besvikelse…

Denna vecka har innehållit vårsol och en känsla av att snart, snart, så är våren här. Kroppen fylls av D-vitamin pga en markant ökning av soltimmar här på de norra breddgraderna, men benen får fortfarande springa de mer kvalitativa passen på löpband eller på en inomhusbana.

Läs mer nedan.. ⬇️

 

Publicerat av

Sanna Mustonen

Det känns okej, några veckor till – det klarar jag, och vi!

Nästa vecka blir det ytterligare en hård vecka, för att sedan genomföra en lugn vecka. Om det är något jag lärt mig om träning så är det att: ”Vem som helst kan träna hårt, men inte alla har förmågan att vila.” Hur ska kroppen kunna ta till sig all träning om vi aldrig låter den återhämta sig?

Jag har många gånger under min ”karriär” gått över gränsen och blivit övertränad, så jag är inget praktexempel. Men det är ju faktiskt så att man lär sig av sina misstag. Att göra samma sak och förvänta sig ett annat utfall vore dumt, och därför har jag bytt tränare och därmed upplägg. Med ny tränare innebär det också nya moment, såsom mer styrketräning, tröskelträning och en annan träningsfilosofi med mer kontroll och fnitter*.

*fnitter (substantiv) = böjning från uttrycket fnittriga ben. Ett tillstånd som ofta uppstår när solen skiner och när benen är lätta dvs du är i form. Antonym till tunga ben.

Våga vila!

 // Sanna Banana

Ta del av träningstips, specialerbjudanden, nyheter, evenemang och roliga tävlingar. Anmäl dig till Sverige Springers nyhetsbrev idag!