Manne formtoppar inför Stockholm Marathon - Sverige Springer
Löpning

Manne formtoppar inför Stockholm Marathon

Under hela vintern och våren har Manne Forssberg tränat hårt för att lyckas gå under 3:30 på Stockholm Marathon. Det skulle vara en förbättring med en timme från förra året. Nu är loppet nära och tillsammans med löpcoach Johan Forsstedt kör han ett sista formtoppningspass.

Publicerat av

Manne Forssberg

Tre viktiga tips inför Stockholm Marathon

  1. Lita på träningen som du har gjort och ta det lugnt sista veckan. Den träningen du eventuellt har missat under våren kan du ändå inte göra nu. Hård träning sista veckan förstör bara för prestationen på loppet.
  2. Gör en energiplan. För att klara av ett maraton är det viktigt att fylla på med kolhydrater och vätska under loppet. Och man ska inte vänta till man blir trött och seg utan börja direkt från start. Fundera på hur mycket du behöver få i dig och skriv en tydlig plan där du anger vad du ska äta/dricka och vid vilken vätskestation. Memorera eller skriv upp planen på armen.
  3. Våga håll igen i början. För de flesta motionärer känns ens maratonfart ganska lätt i början av ett lopp, och det är därför vanligt att folk blir entusiasmerade av inramningen och springer för fort i början. Men då är det stor risk att man får betala för det i slutet av loppet. Sträva efter att göra två jämna halvor av loppet, och njut av den första halvan när det kommer kännas väldigt lätt.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]