Hej Löpare! - Camilla Jonsson - Sverige Springer
Löpning

Hej Löpare! – Camilla Jonsson

Camilla Jonsson är löparen och löpcoachen som älskar att träna mer än att tävla, fröjdas av sin egen och andras utveckling samt siktar mot IronMan Kalmar 2020. .

Varför löpning?

Jag började att springa mer kontinuerligt 2002 när jag och min man bestämde oss för att springa Göteborgsvarvet för första gången. Efter det är löpningen en del av mig. Jag springer tre till fyra gånger i veckan för att löpningen får mig att må så bra. Jag springer även lopp ibland, men blir alldeles för nervös, så det blir bara ett till tre lopp per år. Jag trivs som bäst med att träna.

Det bästa med löpning är att bara få knyta på sig skorna och gå ut. Att få en massa härlig energi, låta tankar komma ut och prata med sig själv.

När är löpning som värst?

När jag tittar ut och det hällregnar och blåser halv storm. Då är löpningen som värst. Där har jag svårt att motivera mig att gå ut och tycka det är härligt att springa.

Vilka har varit dina största motgångar inom löpningen?

När jag har fått bryta Göteborgsvarvet då kroppen inte har varit med mig. Så otroligt besviken på mig själv. Den bara ville inte mer efter 8 km. Det var jobbigt för mig.

Vad har du för målsättningar med din löpning?

Att kunna få springa och känna mig hel i många, många år framöver. Att kunna få utvecklas fast jag blir äldre. Hitta några långa lopp som jag vill utmana mig själv på.

Vilket är ditt favoritpass?

Långa lugna löppass är helt magiskt härligt. Älskar att gå ut tidigt på morgonen och bara springa. Blir runt 20-25 km. Underbart!

Har du något extra fint löparspår att dela med dig av?

Vi har hus i Zell am see i Österrike och där finns en underbar runda som jag verkligen älskar att springa. Det är runt sjön i Zell am see. Och sedan har man bergen runt omkring när man springer. Ljuvligt och harmoniskt.

Vad är ditt bästa tips till någon som vill börja springa?

Börja lugnt, med att springa fyra minuter och gå en minut och bygg sedan upp din löpning successivt. Ha inte för bråttom! Målet är att hitta en livsstil i löpningen och känna glädjen i den. Inte ta ut sig på en gång så skador och sjukdom kommer ikapp. Löpning är underbart för kropp och knopp. Ta med en kompis eller familjen i början. Se till att någon pushar dig om det känns motigt vissa dagar. Allt blir lättare om man har någon vid sidan om.

Ålder: 42.
Familj: Man och två barn ( 10 och 13 år ).
Bor: Älvängen 3 mil norr om Göteborg.
Gör när jag inte springer: Vi är en aktiv familj med barn som tränar löpning och fotboll så det blir att åka på träningar, tävlingar och matcher. Att umgås med vänner och familjen. Att resa. Sedan har jag en träningsgrupp CMJ Outdoor som jag tränar 2 gånger i veckan där vi kör löpintervaller och styrka. Jobbar med ekonomi.

Under den rubriken Hej Löpare! kommer ni få möta våra läsare, tittare och följare. Maila [email protected] om du vill bli intervjuad och berätta om din löpning.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]