Hanna Lindholms 3 bästa tips för att lyckas på maraton - Sverige Springer
Löpning

Hanna Lindholms 3 bästa tips för att lyckas på maraton

I går sprang Hanna Lindholm Hamburg Marathon på 2.29.34, nytt personligt rekord och drygt sex minuter under VM-kvalgränsen. Det är den snabbaste tiden för en svenska i år och i klippet här bredvid tipsar Hanna om tre nycklar för att lyckas på maraton.

Spring specifika långpass

Under de sista 5-6 veckorna inför ett lopp är det viktigt att springa långa pass där en stor del av passet springs i den tänkta marafarten. På så sätt blir kroppen mer effektiv i den hastigheten.

Gör en bra planering

Lås dig inte vid att du måste springa ett visst antal mil varje vecka utan planera utifrån din vardag vecka till vecka. Har du mycket på jobbet eller andra aktiviteter, så spring lite mindre den veckan. Det är väldigt omotiverande om du gör ett träningsschema som du inte kan hålla.

Spring längre intervallpass

Om man går över från att ha sprungit lopp på 10 kilometer eller halvmaraton så är en stor skillnad för maraton att man behöver springa längre intervallpass. Jag springer ofta intervaller på 3-5 kilometer i farter runt tröskel ned till maratonfart. Ibland springer jag även upp mot 15-20 kilometer i tröskelfart.

Vad vill ni se mer av på sverigespringer.se?

Tipsa oss!

  • Vill ni se mer reportage från lopp och tävlingar?
  • Vilken typ av löpträning vill ni veta mer om?
  • Vilka styrkeövningar vill ni att Bianca ska visa?
  • Saknar ni några recept och kostinspiration?

Maila oss på [email protected]